четверг, 25 октября 2012 г.

Каталог методів навчання



Каталог сучасних методів навчання
Студентки групи УА-5
Шодіної Наталі
Етап
Назва методу
Проведення


Мотивація























































































































Засвоєння й сприйняття
Матеріалу

































































Організація закріплення  вивченого













































Підбиття підсумків
Рефлексія








«Мозковий штурм»

(10 хвилин)
3-4 класи






































«Мікрофон»























«Акваріум»



































«Навчаючись учусь»



























«Коло ідей»
































«Німа дискусія»

































«Суд від свого імені»
Рольова гра





































«Карусель»










«Печиво»















«Незакінчені речення»



















«Сірники»






















«Займи позицію»






















«Дискусія»






















«Універсальний опонент»
























«Ток-шоу»





















«Пущений по колу лист паперу»








Полягає у:
  • виробленні певної ідеї
  • вирішення проблемі за певний час.

Послідовність:
  • визначення керівників (декілька запитань до теми уроку) та секретаря;
  • визначення інших учасників за бажанням;
  • учасники займають заздалегідь підготовані місця;
  • оголошення лідером теми  обговорення;
  • учні обговорюють тему та секретарей;
  • учні висловлюються по черзі (1 хвилина), секретар веде записи.
Головною думкою цього методу є дізнатися як найбільш думок. Всі думки мають место бути, навіть коли вони є абсурдними.
Важливо дійти спільного висновку.

Ключові фрази:  «Ми дійшли думки, що...», «У ході обговорення я дізнався …» .
 Одне з найбільш важливих переваг мозкового штурму полягає в тому, що під час мозкового штурму заохочується творче мислення, причому генерування ідей відбувається в умовах комфортної творчої атмосфери.
Йде активізація всіх учасників процесу. Вони глибоко залучені в хід генерування ідей та їх обговорення, більш гнучко освоюють нові ідеї, відчувають себе рівноправними.
Розкутість активізує інтуїцію і уяву.
Відбувається вихід за межі стандартного мислення. Інтерактивна взаємодія породжує синергічний ефект. Чужі ідеї допрацьовуються, розвиваються і доповнюються, зменшується шанс втратити конструктивну ідею.
Залучається велика кількість ідей, пропозицій, що дозволяє уникнути стереотипу мислення і відібрати продуктивну ідею.





Технологія «Мікрофон» надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи власну думку чи позицію.
 Цей прийом може використовуватись як у груповій, так і у фронтальній роботі з учнями, може стати частиною інших інтерактивних прийомів

Правила проведення:
  • Говорити має тільки той, у кого є «символічний» мікрофон;
  • подані відповіді не коментуються і не оцінюються;
  • коли хтось висловлюється, решта не має права перебивати, щось говорити, вигукувати з місця.

Ключові фрази: «Коли я висловлювався в мікрофон, я ...».




Акваріум – це один з варіантів кооперативного навчання. Він ефективний для розвитку навичок спілкування в малій групі, удосконалення вміння дискутувати й аргументувати свою думку.

Порядок проведення.
1. Учні об’єднуються у групи по 4-6 чоловік. Вчитель пропонує їм ознайомитися із завданням.
2. Одна з груп займає місце в центрі класу. Ця група отримує інструкцію для проведення групової дискусії, сформульовану приблизно так:
- прочитайте завдання вголос;
- обговоріть його в групі (проведіть коротку дискусію);
- за 3-5 хвилин дійдіть спільного рішення або підсумуйте дискусію.
3. Поки діюча група займає місця в центрі, решта учасників обговорюють завдання в малих групах. Зв. ув. учнів, котрі перебувають у зовнішньому колі, слухають, не втручаючись у перебіг обговорення.
4. По завершенні відведеного для дискусії часу група повертається на свої місця.
5. Коротке загальне обговорення можна організувати за такими запитаннями:
- чи погоджуєтеся ви з думкою групи?
- чи була ця думка достатньо аргументованою, доведеною?
Відводиться на таку бесіду 3-4 хвилини.
6. Потім пропонується іншій групі зайняти місце в центрі кола. Наступна група може обговорювати інше завдання або іншу проблему: „акваріум”
Ключові фрази: «Я відчував, що...», «Я робив це для того, щоб...».





Цю технологію використовують під час повторення вивченого та під час вивчення блоку інформації. Її застосування дає змогу учням взяти участь у передачі своїх знань однокласникам, підвищує цікавість до знань.

Суть прийому «Навчаючи – учусь» полягає в тому, що кожен учень може передати свої знання іншим дітям та отримати від однокласників нову для себе інформацію у процесі спілкування.
Кожна група має певний обсяг інформації, розділеної на частини та записаної на окремих індивідуальних аркушах. За певний час діти повинні засвоїти свою частину інформації та поділитися з іншим учасником групи. Спілкуватись потрібно тільки з одним учасником. Таким чином, усі діти у групі засвоюють певну суму знань. Потім групи обмінюються делегатами, які навчають дітей іншої групи того, що вивчили самі.

Прийом «Навчаючи – учусь» є дуже ефективним при узагальненні матеріалу з обраної теми, закріпленні та повторенні вивченого. Стимулює в учнів бажання до навчальної діяльності, створює ситуацію успіху.






«Коло ідей» - метою є вирішення гострих спірних питань, складання списку ідей і залучення всіх учнів до обговорення питання.

Метою технології є залучення всіх до обговорення проблеми.
Всі групи повинні виконувати одне і теж завдання, що складається з декількох питань (позицій), які представляються групами по черзі. При відповідях кожна із груп озвучує тільки один аспект проблеми, а вчитель задає питання по колу доти, поки ідеї не закінчаться. Це виключає можливість доповіді всієї інформації однією групою.

Порядок проведення:
  • учитель ставить дискусійне питання та пропонує обговорити його в малих групах;
  • після того як вичерпався час на обговорення, кожна група представляє всього один аспект проблеми, яку обговорювали; групи висловлюються по черзі, доки не буде вичерпано всі відповіді;
  • під час обговорення теми на дошці складається список зазначених ідей;
  • коли всі ідеї про вирішення проблеми висловлені, можна звернутись до розгляду проблеми в цілому;
  • підбиття  підсумків.




Необхідні матеріали:
·         два великі аркуші паперу з написаними вгорі твердженнями по темі;
·         маркери.

Хід роботи:
     Ведучий пропонує учасникам організувати обмін думками за темою у письмовій формі, скориставшись
двома великими аркушами паперу, на яких записані тезиси, пов'язані з розглянутою темою. Листи
розташовуються в різних частинах класу, щоб учасникам було зручно працювати з ними.

      Учасники протягом 15 - 20 хвилин мають можливість висловити свою позицію з приводу зафіксованих на
обох листах тезисів, виключно записуючи свої думки безпосередньо під текстом твердження.
(Ніяке усне обговорення і репліки не допускаються). Далі, розвиваючи на папері виниклу "німу дискусію",
учасники можуть апелювати не тільки до тексту твердження, але й до записаних на аркуші позиціях своїх
партнерів. Всі учасники мають можливість вільно пересуватися в приміщенні, відведеному для дискусії,
стежити за її змістом, а також фіксувати свою позицію паралельно на обох листах.

     Коли час вийшов, учасники аналізують зміст і хід відбулася "німий дискусії".





Мінімальна кількість учасників – 3-х осіб:
  • судді, що слухатиме обидві сторони і винесе остаточне рішення,
  • позивача
  • відповідача (якщо йтиметься про розгляд кримінальної справи, то учасниками будуть обвинувач та обвинувачений).
Після того як вчитель об'єднав у чнів у три групи – судді, обвинувачі та обвинувачувані, протягом відведеного часу:
  • судді – знайомляться із судовою процедурою та готують запитання до обох сторін;
  • обвинувачі – обговорюють зміст вступної промови та можливі аргументи;
  • обвинувачувані – готують зміст заяви-відповіді та аргументи захисту.
Для більш ефективної роботи необхідно до кожного судді приєднати одного обвинувача та одного обвинувачуваного. Далі можна починати суд в кожній групі за таким порядком або сценарієм:
  • Вступні заяви учасників судового процесу. Суддя викладає суть справи.
  • Обвинувач викладає аргументацію, суддя ставить йому запитання.
  • Обвинувачуваний викладає аргументи захисту, суддя ставить йому запитання.
  • Суддя виносить рішення.

Після того як весь клас знову об'єднується, судді оголошують свої рішення.





Проведення:
Утворюється два кільця: внутрішнє й зовнішнє.
 Внутрішнє кільце – це сидячі нерухомо учні,
 а внутрішнє – учні через кожні 30 секунд змінюються.
Таким чином, вони встигають проговорити за кілька хвилин декілька тем і постаратися переконати у своїй правоті співрозмовника.





Необхідні матеріали:  печиво =)

Хід роботи:
Учасники сідають у круг. Після оголошення теми дискусії будь-який учень може почати висказуватись.  Його може прервати наступний учень. В середину цього кругу поміщується миска з печивом. Після відповіді учасник дискусії бере печиво. Наступний раз він може висказатись лише тоді, коли з’їсть своє печиво. Дискусія триває до тих пір, доки не закінчиться все печиво.




Цей прийом часто поєднують із «мікрофоном». Він дає змогу ґрунтовніше працювати над формою ви-словлення власних ідей, порівнювати їх з іншими.
 Робота за такою методикою дає присутнім можли-вість долати стереотипи, вільніше висловлюватися стосовно запропонованих тем, відпрацьовувати вміння говорити стисло, але по суті й переконливо. 
Організация роботи: 
Визначивши тему, з якої учні будуть висловлюватися в колі ідей або використовуючи уявний мікро-фон, учитель формулює незакінчене речення і пропонує учням закінчувати його. Кожен наступний учасник обговорення має починати свій виступ із запропонованої формули.

Учасники працюють із від-критими реченнями, наприклад: «на сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям бу-ло...»; або: «ця інформація дає нам підстави для висновку, що...»; або: «це рішення було прийнято, бо...» тощо. 



Необхідні матеріали: сірники та коробка для них.
Хід роботи:
 Учасники дискусії сідають у круг. В середину цього кругу поміщується коробка.  Кожний учасник дискусії перед початком обговорення отримає декілька сірників.
  Кількість сірників визначається кількістю висказувань у ході дискусії (один сірник – одне висказування) та визначається кількістю учасників дискусії (чим більш учасників – тим більш потрібно сірників). Після оголошення теми кожен учасник може за бажанням почати обговорення.
Він може говорити до тих пір, доки не договорить, чи його хтось не перерве.
Кожний з учасників може його зупинити , поклавши сірник у коробку. Після цього перервавший може вісказувати свою думку.





Цей метод допоможе дізнатися, якого висновку учні дійшли у кінці уроку, яку позицію зайняли.
Порядок проведення:
  • вчитель називає тему та пропонує висловити свою думку з досліджуваної теми;
  • вам потрібно стати біля того плаката ("так", "ні", "не знаю"), який відповідає вашій позиції;
  • підготуйтеся до обґрунтування своєї позиції, чому саме її ви обрали: самостійно або в групі своїх однодумців підберіть кілька найбільш сильних аргументів, які можуть переконати інших у вашій правоті, висловте свої аргументи класу, застосувавши метод "Прес";
  • уважно вислухайте позиції та аргументи інших;
  • якщо після обговорення дискусійного питання ви змінили точку зору, то можете перейти до іншого плаката і пояснити причину свого переходу, а також назвати найбільш переконливу ідею чи аргумент протилежної сторони.


Дискусія дає прекрасну нагоду виявити різні позиції з певної проблеми або з суперечливого питання. Обговорення в ході дискусії навчить учнів слухати свого співрозмовника та подавати переконливі аргументи. Для того щоб вона була відвертою, необхідно створити в класі атмосферу довіри та взаємо-поваги. 
При проведенні дискусії слід дотримуватись таких правил: 
1.Говорити по черзі, а не всі одночасно. 
2 Не перебивати того, хто говорить. 
3 Критикувати ідею, а не особу, яка її висловила. 
4 Поважати всі висловлені думки (позиції). 
5 Не сміятися, коли хтось говорить, за винятком хіба що жарту. 
6 Не змінювати тему дискусії. 
7 Намагатися заохочувати до участі в дискусії інших. 

У класі ви можете доповнити ці правила, прийняти Їх після обговорення та дотримуватися під час про-ведення дискусій.



Ціль:
• знакомство участников группы;
• развитие у участников навыков аргументации;
• освоение участниками необходимого для
сотрудничества навыка корректного высказывания
несогласия с точкой зрения оппонента.
Описание методики:
Группа располагается по кругу. Каждый участник
называет свое имя и высказывает аргумент на любую тему (тема также может быть задана тренером или касаться предмета всей образовательной
программы). Следующий, находящийся рядом,
участник повторяет имя своего предыдущего коллеги и в вежливой форме не соглашается с ним,
приводя контраргумент, затем называет собственное имя и выдвигает свой аргумент, после чего
очередь переходит к следующему участнику.










Мета:   отримання навичок публічного виступу та дискутування.
Вчитель на цьому уроці є ведучим на «Ток-шоу».
Організація роботи:
  • оголошення теми дискусії.
  • потім пропонують висловитися із запропонованої теми "запрошеним гостям".
  • слово надається глядачам, які можуть виступити зі своєю думкою або ставити запитання "запрошеним" не більше 1 хв.
  • «запрошені» мають відповідати якомога коротше і конкретніше.
  • ведучий також має право ставити своє запитання або перервати виступаючого через ліміт часу.
Ця форма роботи допоможе учням навчитися брати участь у загальних дискусіях, висловлювати та захищати власну позицію.




Цю техніку слід використовувати для збору максимальної кількості інформації. 

Організація роботи:
  • клас ділиться на групи.
  • кожна група отримує окреме завдання, наприклад, визначити фактори, причини, наслідки тощо.
  • всі групи сидять у формі кола.
  • кожна група (одночасно працюють всі групи) визначає у своєму колі одну причину (наслідок, фактор, тощо), записуючи її на листку.
  • цей листок вона передає наступній груп, і таким чином, листок ходить по колу до тих пір, поки дана тема не буде вичерпаною. 

Слід звернути увагу на те щоб учасники заняття не дублювали вже записаних думок. 



Комментариев нет:

Отправить комментарий