вторник, 13 ноября 2012 г.

Конспект

Шодіна Наталя Михайлівна,
студентка групи УА 5
Севастопольського міського
гуманітарного університету

Керівник від бази практики:
Ликсунова Світлана Василівна

Керівник від кафедри:
Макаренко Лариса Вікторівна

КОНСПЕКТ
УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Тема уроку: «Засудження суспільних вад у пісні Григорія Сковороди «Всякому місту – звичай і права», особливості її поетики. «De libertate» - зразок патріотичної лірики»

Урок проведено 13.11.12 року у 9- В класі ЗОШ № 58
Мета:
·        продовжити знайомити учнів з творчістю Г. Сковороди; охарактеризувати збірку його поетичних творів (пісень); розкрити ідейно-художній зміст програмових віршів митця;
·        розвивати увагу, пам'ять, спостережливість, уміння глибоко мислити, надавати власну оцінку;
·        виховувати шанобливе ставлення до культурних надбань Української літератури XVIII ст.; інтерес до історичного минулого України.
Тип уроку: закріплення й повторення вивченого матеріалу, вивчення нового навчального матеріалу.
На уроці було використано: написання тестової роботи, слухання, фронтальна бесіда, робота з текстом, зв’язні висловлення учнів. 





ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання
(Слово вчителя)
2 хв.
Підводьтеся, будь ласка, давайте налаштуємось на роботу. Мене звуть Наталя Михайлівна. (записую ім’я та по батькові на дошці)  Деякий час ми разом з вами будемо вивчати українську літературу та мову. Дуже рада всіх  вас бачити. Пропоную вам на наступний урок підготувати картки, на яких буде написано ваше ім’я. Сідайте, будь ласка. Бажаю нам вдалої роботи на сьогоднішньому уроці.  
Учні вітають вчителя, розсаджуються по місцях.


ІІ. Мотивація до навчання. Повторення вивченого матеріалу
Мотивація
1 хв.
Тестове завдання
6хв
Сьогоднішній урок почнеться з тексту, щоб кожен з вас отримав оцінку за свої знання.
(роздаю учням аркуші для написання тесту) Підпишіть аркуші к правому верхньому куті та розставте цифри від одного до одинадцяти. Я читатиму ствердження. Якщо воно правильне, то біля його цифри пищіть так, якщо помилкове – ні. Почнемо (зачитую ствердження):
1. Григорій Сковорода народився у селі Чорнухи на Полтавщині.
2. Сковорода народився у заможній родині поміщика.
3.  Життєвим кредо Сковроди є «Пізнай самого себе – тоді пізнаєш весь світ».
4. Все своє життя Григорій Сковорода подорожував. Саме тому не мав родини.
5. Письменник підтримував кріпацтво та вважав доцільною ідею розмежування класів.
6. Деякий час Сковорода виступав у хорі цариці Єлизавети., але потім повернувся на Україну.
7. Шершень у байці «Бджола та шершень» уособлює собою працелюбність та людину, яка займається сродною працею.
8. Суть філософії «сродноі праці» полягає у тому, щоб людина успадкувала рід діяльності своїх батьків.
9. Байка «Собака і Вовк» доводить , що хитрість і лицемірство обрікає людину на самотність.
10. Мораль у своїх байках Григорій Сковорода називає силою.
11. Останні свої роки Григорій Сковорода провів у служінні Богу.
Передаємо аркуші на перші парти. На наступному уроці ви дізнаєтесь про результати цієї роботи. (збираю аркущі)


Учні підписують аркуші, слухають ствердження та виконують завдання тесту.



 

            Відповіді до тесту:
1. так               2. ні             3. так
4. так              5. ні             6. так
7. ні                  8. ні             9. так
10.  так           11. ні.
















Учні передають роботи на перщі парти.


ІІІ. Оголошенні теми й мети уроку
Оголошення теми й мети уроку
          1 хв.

Запис у зошит
Оголошення мети учнями
1 хв.
Темою нашого сьогоднішнього  уроку є «Засудження суспільних вад у пісні Григорія Сковороди «Всякому місту – звичай і права», особливості її поетики. «De liberate» - зразок патріотичної лірики»

Зараз запищіть число та тему уроку у зошитах. Сьогодні тринадцяте листопада.
Як ви гадаєте, що є метою нашого сьогоднішнього уроку?

Учні записують тему уроку та число у зошитах.


Метою нашого уроку є ознайомлення з творами «Всякому місту  - звичай і права» та «De liberate» та збіркою «Сад божественних пісень».
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу

Слово вчителя
       слухання

7 хв






















Робота з термінами уроку
4 хв.





Опрацювання твору
«Кожному місту- звичай і права»
Слухання
4 хв.
















Робота з текстом твору
10 хв.
























Опрацювання твору
«De libertate»
Слухання
9 хв.
Історія написання
Переяславський період – саме те, що сформувало Сковороду як митця. На власні очі він спостерігав свавілля, жорстокість поміщиків, нещадну експлуатацію кріпаків.  Це сформувало його, як філософа та письменника. Зародило в ньому супротивника кріпацтва. Збірка «Сад божественних пісень »  народилася саме тоді. Вона включає в себе 30 віршів, написаних протягом 1753-1758років. Сам Сковорода називає їх піснями.  Ці пісні пов’язані з «священним писанням». Письменник бере  епіграфи до своїх творів з  Біблії.
Особливості назви     
Свою назву збірка бере з давньої поетичної традиції («Сад страждань Христа…»). У цій збірці Сковорода виступає як лірик, який міцно зв’язан з народом. Письменник оспівую лише природу, думки народу, його проблеми та почуття.
Характерні ознаки пісень «Саду…»
Органічне поєднання особистих і громадських мотивів – найхарактерніша ознака віршів Григорія Сковороди. Його поезії -  поезії особистих переживань митця, його морально-філософських роздумів про життя, добро, істинне щастя та чесність. 

На дошці записані поняття сьогоднішнього уроку:
тема, ідея, основна думка.
Хто з вас може пояснити значення цих понять?




Зараз пропоную вам прослухати запис пісні «Кожному місту  - звичай і права». Відкрийте свої тексті та слідкуйте по ним.
(включаю запис віршу)
Як ви розумієте цей вірш? Як ви гадаєте, що Григорій Сковорода Хотів сказати через нього?
Запищіть заголовок: «Кожному місту  - звичай і права». Історія написання .  
Ця пісня була написала у селі Ковраї у 1758 – 1759 роках. У той час автор перебував у панському маєтку в ролі вчителя-слуги. Сковорода пильно спостерігав за життям кріпаків та гостро засуджував жорстокість.  
Яскравіше це осудження і незадоволення розкривається саме у цій 10тій пісні. 
Темою цієї праці є сатиричне зображення дворянсько-бюрократичної системи управління, панів та чиновників.
Після повторення термінів уроки, ви знаєте, що таке ідея твору. Пропоную вам визначити ідею цієї пісні та жанр. Хто хоче зробити це?


З матеріалів підручника ви дізналися, що ція пісня так полюбилася народу, що згодом стала піснею та мала багато варіантів. Як ви гадаєте чому? Знайдіть приклади з тексту:




Після ознайомлення з текстом, ви помітили, що поет постійно задається питанням. Як ви гадаєте, що непокоїть автора?


Григорій Сковорода засуджує мешканців міста. Хто вони та за що автор іх засуджує на вашу думку? Знайдіть приклади у тексті.







Які строфи, на вашу думку, несуть найбільшу змістове навантаження? Чому?




Зараз пропоную вам прослухати запис твору  «De libertate». Відкрайте свої тексті та слідкуйте.
Цей вірш написано у 1757 році. На його написання  Сковороду також змусило кріпацтво та жорстока експлуатація кріпаків. Назва вірша перекладається як «Про свободу».  Як пов’язана назва вірша з його змістом?  Що , на вашу думку є символом свободи?


Якою , на вашу думку, є тема вірша?
Ідея віршу полягає у прославленні Богдана Хмельницького, народного героя, який присвятив своє життя боротьбі за визволення українського народу та утвердженні  свободи людини як найважливіше та найдороще у житті.
У когось з вас є думки щодо жанру вірща?
Зараз ми поговоримо про зміст віршу. З чого він починається?





Для чого автор порівнює свободу із золотом?

Учні слухають і записують головну інформацію у зошитах.























Учні за бажанням відповідають на питання вчителя.
Тема - узагальнена основа змiсту художнього твору, те, про що в цiлому йдеться всьому.
Ідея твору - це основна думка про зображені у творі життєві явища, висвітленню якої підпорядковано всі картини й образи.
Основною думкою твору є те. що автор хотів донести до читача.


Учні слухають запис, слідкуючи по своїм текстам.

 У цьому віщі автор засуджую пороки людства: пияцтво, розтрату, розкутість та ледачість. Він говорить, смерть не пожаліє ні царя , ні кріпака, та найголовнішим є чиста совість, чесність.










Ідеєю твору «Кожному місту – звичай і права» є нещадне висміювання та засудження  тогочасного способу життя так званого вищого класу. За жанром це сатиричній вірш, (пісня).

Пісня написала простою, зрозумілою мовою, наближеною до текстів з усної народної творчості.
Вірш починається з рядків, схожих на народні старовинні прислів’я: «Що не город, то норов», «Що не голова,  розум». У творі часто зустрічається жива, народна мова: «всякому горлу», «юриста», «тріщіть голова».
Письменник запитує себе «як би умереть мені не без ума». Це значить, що письменник не хоче втрачати обраного шляху саморозвитку, шляху пізнання світу та становитись подібним до тих, кого він осуджує.
Панські Петро для чинів тре кутки, Федір-купець обдурити прудкий;
Ладить юриста на смак свій права,
З диспутів учню тріщить голова,
Тих непокоїть Венерин амур *,
Всяхому голову крутить свій дур.
Петр для чинов углы панскіи трет,
Федька-купец при аршине, все лжет.
Тот непрестанно стягает грунта,
Сей иностранны заводит скота.
Те формируют на ловлю собак,
Сих шумит дом от гостей, как кабак..
5 і 10.  Саме у цих строфах Сковорода говорить про те, що смерть «пожере як солому вогонь» будь-кого, будь він цар чи кріпак.  Головне – чиста совість та чесність перед тобою.


Учні відкривають тексти віршу та слухають запис.

Вірш «De libertate» є одою свободи. Творець стверджує, що свобода коштовніше , ніж все золото світу.  Символом свободи і боротьби за неї є постать Богдана Хмельницького, відомого борця за визволення  українського народу з під гніту.
  Тема громадської мужності поета, який попре всі уклади тогочасного життя протестує проти кріпацтва та оспівує свободу , як найбільше багатство у житті.




Це яскравий приклад патріотичної лірики.
Вірш починається з філософських роздумів про те, що ж таке є свобода. Потім переходить до обговорення ії безцінності та влучно завершує зверненням до найвідомішого заступника свободи  - Богдана Хмельницького.
Має місце думка, що найкоштовнішим у житті є золото та драго цінності. Але золота клітка ніколи не замінить свободи.

IV. Підведення підсумків уроку
Підбиття підсумків
2 хв.

Виставлення оцінок
1 хв.
Оголошення домашнього завдання
1 хв.
Наш сьогоднішній урок добігає кінця. Дякую вам за плідний та цікавий урок.

На цьому уроці за старанність оцінки отримують…..

На наступний урок пропоную вам вивчити декілька афоризмів Григорія Сковороди. 7-8штук.
Всім спасибі, урок завершено.






Учні записують домашнє завдання.

3 комментария:

  1. Я так розумію, що цей урок ви вже провели і написали самоаналіз.
    Особливо в самоаналізі сподобалося: "більше уваги до матеріалу уроку та способу його подачі". На жаль, до створення цього конспекту ви підійшли трохи по-школярськи спрощено. Такі уроки справді проводять вчителі. І такі уроки (такої структури і такого набору видів діяльності) рятує тільки майстерне спілкування вчителя з учнями. А студентам цієї навички ще довго бракуватиме, тому треба виїжджати на гарній ідеї уроку, на якісно створених навчальних ситуаціях. Пригадайте, як ми удосконалювали конспект уроку мови. Так само потрібно планувати уроки літератури. Дуже багато сухих менторських моментів у такому конспекті. Потрібно було перший урок зробити максимально творчо!!! Є можливість творчим зробити наступний урок. На жаль, цей конспект не може вважатися розгорнутим. Це звичайний план-конспект. Посереднього уроку.
    Тому творіть вглиб і вшир. Успіхів!
    Ініціюйте інших дівчат викладати свої конспекти, так ми спільно знайдемо найкращі моменти уроків, форм роботи.
    А самі визначте, яку б форму чи вид роботи ви могли б рекомендувати іншим.
    А ще ви нічого не сказали про рекомендації, зроблені вчителем. Яку оцінку за урок вам поставив вчитель? У вас є табель, учитель після кожного уроку та ваших додаткових видів роботи (перевірка зошитів, позакласна робота з предмета) має виставляти оцінки та писати коментарі.

    ОтветитьУдалить
  2. Є питання з теорії літератури: у чому різниця між ідеєю та основною думкою?

    ОтветитьУдалить
  3. А тепер серйозно, давно не зустрічала конспекту з такою кількістю "фактичних дурниць". У наступному семестрі буде про що говорити. Але ще декілька таких конспектів і оцінка за практику буде відповідна. Це вже до всіх зауваження.

    ОтветитьУдалить